شرکت توسعه فناوری‌های هوشمند اتیک پارس (پرداخت الکترونیک فناپ)، با هدف سرمایه‌گذاری و مدیریت پروژه‌های کلان در حوزه پرداخت الکترونیکی و خصوصا بلیت الکترونیکی در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد که با پروژه من کارت مشهد توانست جایگاه مناسبی را برای خود در زمینه پرداخت‌های خرد انجام دهد. ابتدای امسال با توجه به تغییرات انجام شده در هلدینگ فناپ تمامی موضوعات مربوط به حوزه پرداخت الکترونیکی فناپ به این شرکت واگذار شد. فرهنگ فرزان از سال ۸۸ به مجموعه فناپ پیوست و از ابتدای امسال نیز به عنوان معاون توسعه کسب و کار شرکت اتیک مشغول به فعالیت شد. به منظور بررسی آخرین وضعیت و ماموریت‌های شرکت اتیک با وی به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید.

به عنوان نخستین پرسش، فکر می‌کنم اپلیکیشن ماناپی برای جایگزینی با سرویس USSD که احتمالا به زودی قطع می‌شود، راه‌اندازی شده، در حال حاضر میزان تراکنش‌های شما روی ماناپی چقدر است و توسط کاربران چه تعداد دانلود شده است؟
این دو موضوع همانطور که اشاره کردید کاملا به هم وابسته است، از آنجا که با توجه به نقشه راه ترسیم شده برایUSSD  دیگر نمی‌توان به ادامه حیات این سرویس امیدوار بود و از آنجا که بانک مرکزی نیز به دلیل ملاحظات خاص خودش در صدد حذف سرویس USSD‌ از شبکه پرداخت کشور است، دیگر روی این سرویس سرمایه‌گذاری نکردیم و عملا به فکر راه‌حلی برای جایگزین کردن با سرویس USSD بودیم که ماناپی محصولی است که قرار است در آینده جایگزین USSD شود.

بانک مرکزی از ۱۵ آبان ماه تمامی شرکت‌ها را ملزم کرد که از طریق سامانه پیوند ارایه سرویس کنند شما به پیوند وصل شدید یا نه؟
بله از ۱۵ آبان ماه این الزام در نظر گرفته شده که برای ارایه این سرویس باید به سامانه پیوند متصل شویم، از نظر فنی تمام بحث‌ها را به خوبی پیش بردیم و مساله‌ای در اتصال به سامانه پیوند نداریم.
ما از ۱۵ آبان ماه امسال به شماره‌های جدیدی که درخواست استفاده از سرویس USSD را داشتند سرویس ندادیم و همین عامل باعث کاهش ۲۰ درصدی درآمد ما شده است. ما براساس قانون به وظایفمان عمل می‌کنیم و با وجود متصل نشدن به سامانه پیوند به شماره‌های جدید که قصد استفاده از سرشماره USSD‌ ما را داشتند ارایه سرویس نکردیم.
البته شنیدیم که برخی از همکاران ما این موضوع را رعایت نمی‌کنیم که البته خیلی برای ما هم مهم نیست ولی بهتر بود که بانک مرکزی و شاپرک با تخلفات این حوزه جدی‌تر برخورد می‌کردند.
البته دلیل اینکه USSD‌ در ایران فراگیر شد، توسعه نیافتن اینترنت پرسرعت در کشور بود، که اکنون روند توسعه آن قابل قبول است. هر چند یکی از نگرانی‌های دیگری که در این زمینه وجود دارد تعداد کم گوشی‌های هوشمند است که USSD این امکان را به مشترکان می‌دهد که تمامی گوشی‌ها بدون هیچ محدودیتی از سرویس‌های پرداخت مبتنی بر آن استفاده کنند.
یکی از دلایلی هم که ما روی اپلیکیشن ماناپی خیلی تمرکز و تبلیغات نکردیم همین دلایل بود و با این وجود نزدیک به ۴۰ هزار نفر اقدام به دانلود اپلیکیشن ماناپی کردند که میزان تراکنش آن نیز با توجه به عدم تبلیغات موثر قابل قبول است.

از آنجا که شرکت [...]

نوشته معاون توسعه کسب و کار اتیک؛متضرر شدن صنعت پرداخت کشور به دلیل عدم یکپارچگی اولین بار در نود فناوری پدیدار شد.

]]>

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: